Eden Schwartz

Jeans van goede kwaliteit zijn van die basisstukken die iedereen in zijn of haar kledingcollectie hoort te hebben. Jan Willem Struiksma maakt het… de perfecte basisjeans.

Eden Schwartz online

Struiksma is Eden Schwartz drie jaar geleden begonnen. Het merk is eigenlijk toevallig ontstaan: Struiksma had zijn vorige bedrijf verkocht toen iemand met het idee kwam om een modemerk te beginnen. Dit leek hem een leuk idee. Bij het bezoek aan fabrikanten sprak denim hem het meest aan, vooral omdat jeans veel moeilijker zijn om te maken dan bijvoorbeeld topjes.

Eden Schwartz brengt vier keer per jaar een nieuwe collectie uit. Dit lukt heel goed doordat ze twee jaar vooruit werken. In die twee jaar wordt 70% al bepaald, de andere 30% wordt bepaald als de productie dichterbij komt. De productie van de jeans duurt zes weken. “Het voordeel van samenwerken met fabrikanten is dat je snel kan schakelen als er opeens iets aan die 30% veranderd moet worden.”

Hoe zorgt hij er dan voor dat de jeans die op dat moment uitkomen toch hip zijn, ondanks dat ze twee jaar van tevoren zijn bedacht? Dit wordt gedaan door middel van de aanpassingen in de laatste 30% voor de productie of er wordt gewacht op het juiste moment. Als voorbeeld geeft Struiksma hiervoor de snowwashed jeans. “Deze jeans zijn apart. Mensen verwachten dat het ooit terug komt. Wij wachten dan op het moment waarop ze het best uitgebracht kunnen worden.”

De naam Eden Schwartz

Maar waar staat de naam Eden Schwartz eigenlijk voor? “Eden slaat op ‘garden of eden’, oftwel het paradijs, want iedereen verlangt naar het paradijselijke gevoel.” Schwartz is de achternaam van de ex-vrouw van Struiksma. “De twee namen samen zorgen voor het paradijselijke gevoel.”

De doelgroep bestaat uit fashionable vrouwen van zestien jaar plus. Er komt waarschijnlijk een lijn voor mannen, maar dat gaat nog een paar jaar duren. De reden om zich op vrouwen te richten kwam eigenlijk doordat de ex-vrouw van Struiksma ook al met de vrouwenmarkt bezig was. De jeans kunnen door iedereen gedragen worden. “De broeken zijn sexy, maar niet ordinair. Ze kunnen zowel gedragen worden door een huisvrouw als iemand die lekker een avondje op stap gaat”.

Eden Schwartz jeans

Er hangen genoeg jeans in winkels voor veel minder geld. Waarom moeten wij dan toch investeren in een duurdere broek? Het grootste verschil? De pasvorm! De pasvorm gaat er bij de goedkopere jeans snel uit, de stof wordt hard of gaat lubberen terwijl de duurdere broek goed in model blijft. De duurdere broeken gaan langer mee een heeft vaak een veel mooiere washing.

Bij Eden Schwartz krijgt de klant in ieder geval waar voor zijn geld. “De kwaliteit van de jeans is een van de belangrijkste dingen. De pasvorm moet super zijn en de stof moet heerlijk aanvoelen.” Dit is ook iets wat de klanten merken tijdens het passen van de broeken. “Degenen die onze jeans hebben gepast geven aan dat ze de stof echt magisch vinden aanvoelen. Ze hebben nog nooit zoiets goeds gevoeld.”


Kellyjeans.nl | 9 van 10 | op basis van 162 beoordelingen | 5 gebruikersrecensies.